05 Octombrie 2005Sursa: IGPR

ACTIVITĂŢILE DESFĂŞURATE ŞI REZULTATELE OBŢINUTE ÎN CADRUL ACŢIUNII „GATERUL”


În urma analizei efectuate în cadrul Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă s-a ajuns la concluzia că una din principalele cauze ale inundaţiilor, care au afectat România în acest an, o reprezintă exploatarea iraţională a resurselor de material lemnos.

Din evaluarea efectuată la nivelul Regiei Naţionale a Pădurilor Romsilva a rezultat că, anual, prin tăierile ilegale din pădurile proprietatea statului, se produc prejudicii de circa 100.000 m.c.

Pentru pădurile proprietate privată suprafaţa de pădure tăiată la ras în mod ilegal, în perioada 1991 – 2004 este evaluată la 30.341 ha, iar cea a pădurilor brăcuite (rărite) prin tăieri ilegale este de 95.077 ha.

În baza acestor evaluări, începând cu data de 22.07.a.c. a fost declanşată acţiunea „Gaterul”, coordonată la nivel naţional de Inspectorul General al Poliţiei Române şi care a avut ca obiective:
- verificarea legalităţii instalaţiilor de debitare primară a materialului lemnos şi a provenienţei acestuia;
- modul de utilizare a documentelor cu regim special;
- verificarea intrărilor/ieşirilor de material lemnos;
- respectarea normelor de protecţie a mediului;
- evidenţa şi plata obligaţiilor fiscale.

Echipele de control au fost alcătuite din reprezentanţi ai Poliţiei, Jandarmeriei, Inspectoratelor Teritoriale de Regim Silvic şi de Vânătoare, Gărzii Naţionale de Mediu, Direcţiilor Silvice Judeţene, S.C. Electrica S.A., Gărzii Financiare şi ai Inspectoratului de stat pentru construcţii.

În judeţele Suceava, Bacău, Neamţ şi Vrancea acţiunea a fost coordonată de reprezentanţi ai instituţiilor menţionate de la nivel central.

La începutul acţiunii au fost identificate 7.977 instalaţii de debitare primară a lemnului, iar pe parcurs au mai fost depistate şi verificate alte 1.597 instalaţii de acest gen.

Pe lângă activitatea de verificare a instalaţiilor de debitat, au fost organizate acţiuni şi controale în târguri şi depozite în care se comercializează material lemnos.
În urma acestor activităţi au fost obţinut următoarele rezultate:

Au fost controlate 9.574 instalaţiilor de debitat material lemnos, 1.234 depozite de cherestea, fiind constatate 1.699 infracţiuni, întocmindu-se 1.057 dosare penale.

De asemenea, au fost aplicate6.913 sancţiunilor contravenţionale, valoarea acestora fiind de aproximativ 5.432.000 RON.

Au fost confiscaţi 7.978 mc material lemnos- - lemn de lucru, lemn de foc şi cherestea-, în valoare de 2.251.000 RON.

În urma controalelor au fost închise 378 instalaţii de debitat material lemnos.


PRINCIPALELE GENURI DE FAPTE PENALE CONSTATATE CU OCAZIA ACŢIUNILOR AU FOST

EVAZIUNE FISCALĂ
Exemple:

1. La data de 26.07.2005 cu ocazia verificărilor efectuate la o SC din comuna Grinţieş, jud.Neamţ, au fost identificate şi ridicate în vederea continuării cercetărilor, 40 de facturi fiscale, în valoare totală de 3.410.000.000 lei ROL, emise în perioada 2002 – 2005, de către numitul C. MIHAI, administrator, către diverşi beneficiari, care nu erau înregistrate în evidenţa contabilă a societăţii.

În cauză se efectuează cercetări pentru săvârşirea infracţiunilor de evaziune fiscală şi fals în contabilitate, fapte săvârşite şi pedepsite de art. 11 din Legea 87/1994 şi art. 37 din Legea 82/1991.

2. Un S.R.L. din Broşteni, jud. Suceava nu a înregistrat în evidenţele contabile cantitatea de 545,069 mc cherestea răşinoase în valoare totală de 94.159,63 RON (941.596.300 lei vechi).

Cheresteaua a fost livrată, cu 13 facturi fiscale, în perioada ianuarie 2004-septembrie 2004, către o altă S.C. din Sălătrucenii. Conform bilanţului contabil încheiat la 31.12.2004, depus la organul fiscal teritorial, S.R.L.-ul din Broşteni a declarat, pentru anul 2004, venituri din exploatare în sumă de 15.992 lei, aferente altor livrări efectuate în anul fiscal respectiv. Mai mult, administratorul societăţii depune, în data de 15.06.2005, la D.G.F.P. Suceava, declaraţie pe proprie răspundere prin care afirmă sub sancţiunile aplicabile faptei de fals în declaraţii, că nu a desfăşurat activitate de la înfiinţare şi până la data de 30.06.2004.

3. Un alt S.R.L. din Broşteni, în perioada iulie 2004 – iulie 2005 a efectuat operaţiuni economice (vânzări şi cumpărări de material lemnos) în judeţele Bacău şi Neamţ fără a declara venituri (ca sursa impozabilă) şi implicit taxe şi impozite.

Conform documentelor societăţii, în perioada ianuarie 2004 – februarie 2005 agentul economic a efectuat:

--Achiziţii de cherestea răşinoase: 3142, 39 mc în valoare totală de 1.017.970 RON, pentru care a prezentat documente de provenienţă 21 facturi fiscale, emise de firme din judeţele Bacău şi Neamţ de tip „fantomă” (care nu pot fi identificate la domiciliul fiscal, nu au depus declaraţii de impozite şi taxe, bilanţ contabil, administratorii fiind de negăsit).

--Livrări de cherestea răşinoase: 4150,629 mc în valoare totală de 1.406.274 RON nejustificănd provenienţa a 1008,239 mc.

--Achiziţii de buştean răşinoase: 762,550 mc în valoare totală de 99.978 RON, pentru care a prezentat ca documente de provenienţă 4 facturi fiscale emise de firme din judeţele Neamţ şi Suceava de tip „fantomă” (care nu pot fi identificate la domiciliul fiscal, nu au depus declaraţii de impozite şi taxe, bilanţ contabil, administratorii fiind de negăsit).

--Livrări de buştean răşinoase: 4855,758 mc în valoare totală de 777.964 RON nejustificând provenienţa a 4093,208 mc.
--Achiziţii de buştean fag: 1185,450 mc în valoare totală de 206.243 RON, pentru care a prezentat ca documente de provenienţă 12 facturi fiscale emise de firme din judeţele Neamţ şi Suceava de tip „fantomă” (care nu pot fi identificate la domiciliul fiscal, nu au depus declaraţii de impozite şi taxe, bilanţ contabil, administratorii fiind de negăsit).

--Livrări de buştean fag: 1206,491 mc, în valoare totală de 251.885 RON, nejustificând provenienţa a 21,041 mc.

--Achiziţia a 3 schimbătoare de căldură în valoare totală de 1.463.700 RON, cu factura fiscală, din 14.06.2004 pe care le-a comercializat în data de 22.06.2004, cu suma de 1.467.270 RON, cu o factură fiscală ce nu se regăseşte în evidenţa contabilă dar care apare înscrisă în jurnalul de vânzări.


--Plăţi prin bancă în sumă totală de 725.864 RON către diverse firme care nu au efectuat nici o livrare, pe documentele bancare fiind menţionate plăţi în avans sau contravaloare cherestea.

TĂIERI ILEGALE

Exemple:
--În urma controlului de fond efectuat de către Inspectoratul Teritorial de Regim Silvic şi de Vânătoare Suceava a fost identificat F. GHEORGHE din comuna Stulpicani, judeţul Suceava, care a tăiat în mod ilegal, de pe suprafaţa de pădure proprietate personală, 232 de arbori specia molid, cu un volum total de 433,892 mc şi valoarea 894.561.100 lei.
Cel în cauză va fi cercetat pentru săvârşirea infracţiunii de tăiere ilegală de arbori prev. şi ped. de art. 32 al. 3 din O.G. nr. 96/1998 modificată şi completată de Legea nr. 120/2004.

--Pe numele lui M. FLORIN, de 28 ani, administratorul societăţii, din comuna Cîmpuri, jud.Vrancea, s-a întocmit dosar penal, deoarece a tăiat, pe ras, mai multe suprafeţe de pădure aparţinând Primăriei comunei Cîmpuri şi a unor cetăţeni de pe raza comunei Cîmpuri, atribuite conform Legii 1/2000, fără să întocmească amenajamente silvice, fără să solicite marcări în aceste terenuri împădurite private.

Valoarea prejudiciului totalizează 6,2 miliarde lei (art.97 al.3 şi 4 şi art.98 al.3 şi 4 din Legea 26/1996), dosarul se află în curs de finalizare.

--IPJ GORJ a dispus începerea urmăririi penale împotriva lui D. MARIAN – AURELIAN RÂNDUNEL , de 56 ani din municipiul Timişoara , pentru săvârşirea infracţiunii prev. şi ped. de art 32 alin 1 , 3 şi 4 din OG 96 /1998.

În fapt, în perioada august – noiembrie 2004, acsta a tăiat cantitatea de 1023 mc material lemnos din terenul cu vegetaţie forestieră aparţinând M. ZAIRA , situat pe raza Ocolului Silvic Motru .

Prejudiciul cauzat este în valoare de 233 018 RON .


FALS ŞI UZ DE FALS

Exemple:

--La data de 02.08.2005 cu ocazia verificărilor efectuate la o S.C. din Bicaz Chei, s-a constatat faptul că T. GAVRIL, în calitate de administrator al societăţii verificate, a înregistrat în perioada 01.01.2003 – 13.04.2005 , în evidenţa contabilă a societăţii, cheltuieli care nu au la bază operaţiuni reale, reprezentând achiziţii de material lemnos, de la persoane fizice din jud. Neamţ şi Harghita, în sumă de 5,83 miliarde lei ROL .

În cauză se continuă verificările pentru săvârşirea infracţiunilor de evaziune fiscală, prev. şi ped. de art 11 din Legea 87/1994, fals la legea contabilităţii în baza art. 37 din Legea 82/1991, folosirea cu rea credinţă a creditului societăţii, conform art. 266, pct. 2 din Legea 31/1990, precum fals intelectual şi uz de fals şi art. 289 şi 291 din Codul penal.


--S-a dispus începerea urmăririi penale sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de fals şi uz de fals faţă de C. Nicolae, primar al comunei Runcu, judeţul Gorj, D. Pantelimon, referent în cadrul Primăriei Runcu şi V. Camelia, secretar al comunei Runcu, care în baza unei înţelegeri prealabile au redactat şi emis în fals Hotărârea Consiliului Local Runcu, în baza căreia au decis să treacă din domeniul public în domeniul privat suprafaţa de 4,5 ha pădure, situată în punctul „Valea Toplicioara-Seaca”, fără aprobarea Consiliului Local.

Hotărârea au emis-o după ce suprafaţa de pădure respectivă fusese vândută către o SC cu Sucursala Tg-Jiu, conform contractului de vânzare-cumpărare, autentificat la Biroul Notarial Public din Tg-Jiu.


ABUZ ÎN SERVICIU

Exemple:

--Ofiţeri din cadrul I.P.J. Neamţ - Serviciul de investigare a Fraudelor- au efectuat cercetări cu privire la un număr de 28 persoane cu funcţii de conducere şi alţi funcţionari din cadrul Direcţiei Silvice Neamţ, care în perioada anilor 2001 - 2005 au comis o serie de ilegalităţi, în legătură cu utilizarea unor fonduri publice destinate derulării de investiţii şi amenajării drumuri forestiere şi colectare torenţi, precum şi la furnizarea de masă lemnoasă cu încălcarea prevederilor legale.

În fapt, cu ocazia cercetărilor s-a stabilit că R. COSTACHE, in calitate de director al Directiei Silvice Piatra-Neamt, in perioada 2001 – 2005, si-a constituit un grup de interese format din persoane cu functii de conducere din cadrul institutiei si reprezentanti ai unor agenti economici, prin care a obtinut avantaje materiale personale, prejudiciind grav Directia Silvica Piatra-Neamt.

In acest sens, la data de 30.03.2004 acesta in calitate de reprezentant al Directiei Silvice Piatra-Neamt a incheiat, cu o SC din Bacau, un contract pentru furnizare masa lemnoasa fasonata pentru celuloza, fara ca aceasta societate sa participe la vreo licitatie.

Prin derularea contractului, Directia Silvica Piatra-Neamt a livrat catre SC respectivă, cantitatea de 11.143 m3 celuloza cu mari cheltuieli, fapt ce a insemnat o pierdere in suma de cca 10 miliarde lei ROL.

In anul 2003, Regia Nationala a Padurilor, impreuna cu conducerea Directiei Silvice Piatra-Neamt a inceput realizarea unei investitii privind punerea in functiune a unei linii tehnologice de prelucrare a fructelor de padure la Centrul de Fructe Piatra Neamt.

Pentru realizarea acestei investitii s-au cheltuit circa 100 miliarde lei ROL, iar in prezent aceasta fabrica este nefunctionala.

In aceeasi perioada, au fost efectuate lucrari de construcţii drumuri forestiere si corectare torenti, in mare parte de catre o S.C. din Piatra Neamt, lucrari cu investitii enorme, dar de proasta calitate, ce au necesitat reparatii ulterioare de peste 10 miliarde lei, cheltuielile suplimentare fiind inregistrate in evidentele contabile ale Ocoalelor Silvice beneficiare.
In perioada similara s-au efectuat reparatii si amenajari la Depozitul de armasari Dumbrava – Timisesti, ce apartine de Directia Silvica Piatra-Neamt, cu acordarea de lucrari directe, fara respectarea prevederilor O.U.G. 60/2001. Lucrarile au fost de proasta calitate si au necesitat reparatii ulterioare ce au impus beneficiarului cheltuieli suplimentare.

In perioada de referinta, s-au achizitionat piese de schimb si subansamble auto, de la un S.R.L. din Piatra Neamt, cu acordare directa si fara contract, conducerea Directiei Silvice Piatra-Neamt acceptand un adaos comercial al furnizorului situat intre 100% - 150%,, fiind cauzat institutiei un prejudiciu de circa 50 miliarde lei ROL .

S-a declinat competenta de solutionare in favoarea Parchetului National Anticoruptie - Serviciul Teritorial Bacau, pentru a fi continuate cercetarile sub aspectul savarsirii infractiunilor prevazute si pedepsite de art. 7 din Legea 39/2003, art. 12 lit. ’’a’’ si art 17 lit.’’b’’, ‘’c’’ si ‘’d’’ din Legea nr. 78 / 2000 si infractiunilor de abuz in serviciu contra intereselor persoanelor, abuz in serviciu contra intereselor publice si neglijenta in serviciu, fapte prev. si ped. de art. 246, 248 si 249 din Codul Penal.

--La data de 04.08.2005 cu ocazia verificărilor efectuate în cadrul planului de acţiune „GATERUL ”, ne-am sesizat din oficiu cu privire la faptul că Ş. CONSTANTIN - primar al Comunei Ceahlău, jud. Neamţ, a comis o serie de ilegalităţi cu ocazia încheierii şi derulării unui contract de execuţie a drumului forestier în punctul numit „Piciorul Mare” , în valoare de cca. 1 mil. EURO, finanţat din fonduri SAPARD , constând în aceea că:
- licitaţia a fost câştigată de către o S.C. din Galaţi, iar ulterior lucrarea a fost încredinţată unei societăţi din Oneşti, jud.Bacau;
- a fost achitată contravaloarea integrală a lucrării, deşi aceasta nu a fost executată în totalitate (nu s-au executat gabioane pe malurile pârâului, nu s-a asfaltat drumul conform proiectului, inlocuindu-se cu criblură, nu s-au pus pavele pe şanţuri ).

În prezent, pentru terminarea lucrării a fost angajată o altă societate căreia urmează să-i fie efectuată plata în contrapartidă cu material lemnos.

De asemenea, Ş. CONSTANTIN şi-a însuşit o centrală termică destinată Scolii nr. 2, substituind-o cu cea care i-a aparţinut (alimentată cu combustibili solizi ).

În cauză se efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de abuz în serviciu contra intereselor publice, faptă prevăzută şi pedepsită de art. 248 din Codul penal, precum şi a infracţiunilor de fals intelectual şi uz de fals şi art. 289 şi 291 din Codul penal.

--A fost identificat F. GHEORGHE, şef district al Ocolului Silvic Tulgheş, jud.Harghita care în perioada 13 -18.11.2004 a eliberat în fals, bonuri de vânzare a materialului lemnos către 14 cetăţeni din Com . Voşlăbeni, Jud. Harghita, care la rândul lor, au valorificat fraudulos cantitatea de 240 metri cubi lemn de lucru răşinoase, cătreo S.C. din Localitate Dămuc, Jud. Neamţ, fără a declara veniturile realizate organului fiscal competent.

În cauză, au fost finalizate cercetările cu privire la săvârşirea infracţiunilor de abuz în serviciu, fals intelectual, uz de fals, precum şi pentru evaziune fiscală şi fals în contabilitate (31 infracţiuni), dosarul penal fiind declinat în favoarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Gheorghieni.

ACTE DE CORUPŢIE
Exemple:
Cu ocazia acţiunii din data de 25.08.2005, organizate de lucrătorii Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Ilfov şi ai Inspectoratului Teritorial de Regim Silvic şi de Vânătoare Bucureşti în târgul de material lemnos din oraşul Popeşti-Leodeni, judeţul Ilfov, şase persoane care comercializau în mod neautorizat material lemnos s-au autodenunţat cu privire la faptul că în cursul lunii iulie 2005 T. GRIGORE, primar al oraşului Popeşti Leordeni şi Ş.PAUL, consilier în cadrul aceleiaşi primării, au pretins şi primit de la aceştia suma de 16.000 RON pentru a facilita desfăşurarea de comercializare a materialului lemnos în acest târg.

Cercetările sunt continuate de către Parchetul de pe lângă Tribunalul Municipiului Bucureşti, competent să cerceteze faptele de corupţie mai sus menţionate.

FAPTE ILEGALE LEGATE DE RECONSTITUIREA DREPTULUI DE PROPRIETATE
Exemple:
--În urma controalelor efectuate de către personalul din cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale şi Inspectoratul Teritorial de Regim Silvic şi de Vânătoare Suceava s-au întocmit şi se află în curs de cercetare de către Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Bacău, patru dosare penale ce privesc ilegalităţi, săvârşite de către comisiile locale de aplicare a Legii Fondului Funciar de la comunele Agăş, Asău, Brusturoasa şi Palanca, cu privire la punerea în posesie a a persoanelor cărora li s-a reconstituit dreptul de proprietate asupra pădurilor.

--În urma valorificării unor date s-a stabilit că A. FILIP, primar al comunei Grinţieş, judeţul Neamţ, în calitate de preşedinte al Comisiei de Aplicare a Legii Fondului Funciar ajutat de C. IOSIF, secretar al primăriei, au falsificat documentaţiile pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra unor terenuri cu vegetaţie forestieră de pe raza Ocolului Silvic Ceahlău, jud. Neamţ, fapte ce au condus la împroprietărirea ilegală a 6 persoane, printre care şi A. Elisabeta, soţia primarului, şi C. Eugenia, referent în cadrul aceleiaşi primării.

Se efectuează cercetări faţă de aceştia pentru comiterea infracţiunilor de abuz în serviciu contra intereselor publice, fals intelectual, fals material în înscrisuri oficiale, uz de fals şi înşelăciune,

FAPTE COMISE DE PERSONALUL SILVIC
Exemple:

--A fost depistat F.Dumitru Nicolae, de 26 ani, domiciliat în comuna Gurasada, judeţul Hunedoara, pădurar la O.S. Ilia, care a tăiat fără drept cantitatea de 52,428 mc. material lemnos, esenţă tare, în valoare de 119.415 RON şi a sustras cantitatea de 23,4 mc. material lemnos cu intenţia de a fi debitată în gater.

I-a fost întocmit dosar penal pentru săvârşirea infracţiunilor prevăzute de art. 97, 98 din Legea 26/1996.

--În urma verificărilor efectuate în cantonul gestionat de către pădurarul C.Trifan şi brigadierul B. Ioan, ambii din cadrul Ocolului Silvic - Asociaţia „Pădurea Craiului” din comuna Bratca, jud. Bihor, s-a constatat că pentru cantitatea de 201,553 m.c. material lemnos, de esenţă răşinoase şi fag nu există acte de punere în valoare, iar pentru cantitatea de 992,001 m.c. material lemnos esenţă răşinoase şi fag, cioatele nu au prezentat urme de marcare ale ciocanului silvic, prejudiciul total creat fiind de 150.000 RON.

Aspectele constatate fac obiectul dosarului penal al Parchetului de pe lângă Judecătoria Beiuş, în care cei doi sunt cercetaţi sub aspectul săvârşirii infracţiunilor prev. de art. 214 CP, Lg. 75/2002 şi Lg. 26/96.

-- IPJ Prahova a început urmărirea penala împotriva lui B. ION ,administrator la o S.C. Comarnic, sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de taiere ilegala si sustragere de arbori;
- C. POMPILIU seful Ocolului Silvic Sinaia ,cercetat pentru săvârşirea infracţiunii de neglijenta in serviciu ;
- E. CONSTANTIN ,responsabil fond forestier in cadrul Ocolului Silvic Sinaia ,cercetat pentru săvârşirea infracţiunii de neglijenta in serviciu ;
- P. CRISTINEL ,responsabil cu cultura si refacerea pădurilor la Ocolul Silvic Sinaia ,cercetat pentru săvârşirea infracţiunii de neglijenta in serviciu ;
- P. MIHAI ,C. CORNEL, N. CLEMENTIN, D. CORNEL, M. CONSTANTIN, B. FLORIN, toţi din cadrul Ocolului Silvic Sinaia, cercetaţi pentru săvârşirea infracţiunilor de abuz in serviciu si favorizarea infractorului ;
- D. ALEXANDRU , inspector in cadrul Inspectoratului Teritorial de Regim Silvic si Vânătoare Prahova, cercetat sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de abuz in serviciu si favorizarea infractorului.

In fapt, in luna mai 2002, B. ION ,administrator la O S.C. din Comarnic, a licitat, adjudecat si exploatat mai multe parchete/parcele din fondul forestier al Ocolului Silvic Sinaia.

Pe lângă arborii marcaţi cu vopsea si ciocanul silvic in vederea tăierii, a tăiat si alţi arbori ,nemarcaţi si fără autorizaţie de exploatare ,fara acte de punere in valoare.

Astfel ,au fost taiati fara drept un numar de 221 arbori ,din care 82 nemarcati si 139 marcati recent ,fara drept.

Volumul total al materialului lemnos taiat fara drept se ridica la 620,1 mc in valoare de 268 619 lei RON.

De asemenea, acesta, prin diverse forme a sustras acest material lemnos din cadrul Ocolului Silvic Sinaia si din cadrul Parcului National Bucegi


PRINCIPALELE CAUZE CARE AU DETERMINAT AMPLIFICAREA FENOMENULUI TĂIERILOR ILEGALE:

1. Lipsa cadrului legislativ, precum şi inexistenţa instituţiei cu atribuţii de control privind aplicarea regimului silvic în perioada 1991 – 2000;
2. Nerespectarea legislaţiei în domeniul reconstituirii dreptului de proprietate prin validarea şi punerea în posesie ilegală a unor terenuri forestiere (cazul Valea Trotuşului – Bacău, pădurile Grăniceşti din Bistriţa-Nădăud, judeţul Neamţ, judeţul Vâlcea);
3. Neasigurarea pazei fondului forestier privat (deşi legislaţia prevedea obligaţia proprietarului să asigure paza, fie individual, fie printr-un contract cu o unitate silvică, acesta nu a făcut acest lucru);
4. Crearea circuitelor economice fictive de către unele societăţi comerciale, care au ca obiect de activitate procesarea şi comercializarea materialului lemnos, pentru a justifica în actele contabile provenienţa acestuia şi circuitul comercial al materialelor lemnoase după prelucrare.
5. Insuficienţa personalului de control al regimului silvic. Inspectoratele teritoriale de regim silvic şi de vânătoare, unităţi din subordinea autorităţii publice centrale care răspund de silvicultură, s-au înfiinţat în anul 2000, au fost succesiv sub diverse autorităţi şi nu au avut niciodată numărul de personal corespunzător.

În prezent, personalul de control şi implementare a regimului silvic este de 312 de posturi, deşi prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 96/1998 privind administrarea fondului forestier naţional şi respectarea regimului silvic impuneau 1425 de specialişti silvici. Personalul actual reprezintă 21 % din cel necesar, stabilit conform legii fapt ce a dus la o eficienţă scăzută a activităţii de control.
6. Implicarea necorespunzătoare a organelor locale, care au competenţe de control.
7. Dezvoltarea haotică a activităţilor de prelucrare primară a lemnului, fapt ce a facilitat procesarea materialului lemnos tăiat ilegal şi utilizarea în prelucrarea lemnului a unor instalaţii şi echipamente cu un randament de prelucrarea foarte scăzut. Acest fapt a generat o cerere majorată de lemn, acoperită parţial şi din masa lemnoasă tăiată ilegal. Această dezvoltare a numărului instalaţiilor de debitat s-a realizat şi prin funcţionarea de instalaţii neautorizate care, fiind amplasate în general la domiciliu, nu pot fi controlate decât cu acordul scris al proprietarului, dat fiind faptul că accesul în proprietatea particulară a persoanelor fizice nu este permis.
8. Gradul mare de diversitate privitor la categoriile de proprietate forestieră şi mărimea redusă a proprietăţii/proprietar. Numărul mare de proprietari coroborat cu personalul redus de control, a condus la o eficienţă scăzută a controlului.
9. Lipsa lemnului în zonele deficitare în păduri (judeţele Călăraşi, Constanţa, Brăila, Teleorman, Ialomiţa, Botoşani, Galaţi, Tulcea, Olt, Dolj, Ilfov şi Timiş) şi, implicit, aprovizionarea cu lemn din judeţele cu suprafaţă mare de pădure;
10. Nivelul scăzut al veniturilor locuitorilor din zonele identificate cu tăieri abuzive (Valea Trotuşului – judeţul Bacău, zona Topolog – judeţul Argeş, Topliţa – judeţul Harghita, etc), fapt ce a determinat alegerea ca sursă de venituri, exploatarea şi valorificarea ilegală a lemnului.
11. Dorinţa de obţinere imediată de venituri, generată de nesiguranţa dreptului de proprietate asupra pădurilor retrocedate, în special a persoanelor puse ilegal în posesie (Valea Trotuşului, Neamţ, Vâlcea);
12. Lipsa susţinerii de la bugetul de stat, la nivelul necesarului, a unor activităţi, aşa cum este prevăzut de O.G. 96/1998 (decontarea contravalorii funcţiilor de protecţie, amenajarea pădurilor, combaterea dăunătorilor, etc);
13. Obţinerea de venituri imediate prin exportul de lemn rotund şi de produse din lemn cu un grad scăzut de prelucrare;
14. Debranşarea consumatorilor de la reţeaua de gaz natural şi trecerea la încălzirea pe bază de lemn.

MĂSURI INIŢIATE ÎN PERIOADA ACŢIUNII:

1. Executarea de controale de fond pentru evaluarea modului, în care este respectat regimul silvic de către administratori şi de către proprietari.
2. Controlul circulaţiei masei lemnoase, cu confiscarea materialului care nu este însoţit de acte de provenienţă licită.
3. S-a aprobat proiectul de lege pentru modificarea Ordonanţei 96/1998 privind respectarea regimului silvic şi administrarea fondului forestier naţional, în sensul că distribuirea documentelor cu regim special va fi efectuată de către ITRSV-uri.
4. S-a iniţiat un proiect, hotărâre de Guvern de către Ministerul Economiei şi Comerţului şi Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Dezvoltării Rurale, privind expertizarea utilajelor utilizate în transformarea lemnului rotund în cherestea.
5. S-a elaborat de către MAPDR – Departamentul Pădurilor şi este în curs de avizare, un proiect privind legea de administrare a pădurilor din România.
6. S-a aprobat şi publicat în Monitorul Oficial al României, Ordinul Ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 639/2005 pentru aprobarea Metodologiei de autorizare a unităţilor specializate să elaboreze amenajamente, studii sumare de amenajare şi studii de transformare a păşunilor împădurite.
7. Se află în curs de elaborare Ordinul nr. 257/2004 privind componenţa Comisiei de atestare a agenţilor economici în activitatea de exploatare forestieră şi aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Comisiei de atestare a agenţilor economici în activitatea de exploatare.
8. A fost elaborat un protocol de colaborare între Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, Inspectoratul General al Poliţiei Române şi Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră în vederea efectuării controlului privind respectarea regimului silvic şi a controlului cinegetic.
9. Constituirea bazei de date la nivel naţional cu activităţile derulate de societăţi comerciale suspecte de derularea unor activităţi comerciale ilicite în domeniul exploatării materialului lemnos.

Semnalări cazuri de corupţie

Ați sesizat un caz de corupție? Apelați linia telefonică gratuită a Direcţiei Generale Anticoruptie: 0800.806.806

Detalii

Relaţii cu publicul(click pe link)

Aflați informații utile privind depunerea petițiilor sau solicitarea de audiențe la conducerea Poliției Române.

Detalii

Abonați-vă la newsletterul nostru pentru a fi la curent cu noutățile privind activitatea Poliției Române.

Detalii