Centrul INFOTRAFIC din Inspectoratul General al Poliţiei Române informează că, la această oră (9:45), pe autostrada A2 Bucureşti - Constanţa se circulă în condiţii normale, inclusiv pe tronsonul Feteşti - Cernavodă (pe care ceaţa reducea vizibilitatea, în urmă cu câteva ore, la aproximativ 100 de metri).
Administraţia Naţională de Meteorologie a ridicat atenţionarea nowcasting referitoare la ceaţă pentru judeţele Brăila, Ialomiţa şi Călăraşi. În schimb, au fost emise alte atenţionări referitoare la vânt puternic, dar şi la precipitaţii, pentru judeţele Bihor, Timiş, Arad, Caraş-Severin, Bistriţa-Năsăud, Maramureş (precipitaţii şi vânt), Cluj, Neamţ şi Suceava (vânt) (http://www.meteoromania.ro/anm/?page_id=2637). Le recomandăm conducătorilor auto să ruleze cu viteză adaptată în funcţie de starea carosabilului, să mărească distanţa în mers şi să folosească luminile de întâlnire.
***
În această perioadă a anului, mai ales dimineaţa şi seara, ceaţa este prezentă în multe zone ale ţării.
Ceaţa impune din partea celor aflaţi la volan, dar şi a celorlalte categorii de participanţi la traficul rutier, o conduită preventivă pe toată durata deplasării pe drumurile publice. Este necesar să se ruleze cu viteză redusă, adaptată permanent condiţiilor de drum, iar fiecare manevră în trafic să se facă numai după o temeinică asigurare. Pentru aceasta, oglinzile retrovizoare trebuie să fie reglate corespunzător.
Recomandăm ca luminile de întâlnire ale autovehiculelor să fie aprinse ziua pe toate categoriile de drumuri, nu doar pe cele pe care există obligativitatea instituită prin lege. În condiţii de ceaţă densă, trebuie folosite şi luminile de ceaţă.
Nu trebuie uitat că cea mai periculoasă manevră pe timp de ceaţă este depăşirea. Aceasta cu atât mai mult, cu cât cei ce depăşesc pot fi surprinşi de apariţia bruscă de pe sensul opus a unor autovehicule care circulă fără lumini sau având în funcţiune doar luminile de poziţie.
De asemenea, în cazul rămânerii în pană, triunghiurile de presemnalizare trebuie aşezate la o distanţă mult mai mare. Reamintim obligaţia conducătorilor de autovehicule cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone să poarte echipament de protecţie-avertizare fluorescent-reflectorizant atunci când execută intervenţii la vehiculul care se află pe partea carosabilă a drumului public. Recomandăm şi celorlalţi conducători auto să poarte acest echipament, mai ales pe timp de ceaţă.
Pietonii, bicicliştii şi căruţaşii trebuie să fie conştienţi de faptul că pe timp de ceaţă sunt mai greu vizibili în trafic.
În afară de regulile obişnuite referitoare la circulaţia pe timp de ceaţă, trebuie avute în vedere şi câteva recomandări specifice autostrăzilor:
-urmaţi indicaţiile afişate pe panourile electronice, în primul rând cele referitoare la viteză!
-măriţi distanţa în mers între autovehicule!
-nu opriţi pe benzile de circulaţie şi pe banda de urgenţă! În cazul unei pene sau defecţiuni tehnice, porniţi luminile de avarie, echipaţi-vă cu vesta reflectorizantă, scoateţi pasagerii din autovehicul în afara părţii carosabile şi amplasaţi triunghiurile reflectorizante, unul după celălalt, la distanţe mai mari! De asemenea, puteţi solicita sprijinul Poliţiei Autostrăzi, prin Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112.
***
Conform legislaţiei rutiere, atunci când vizibilitatea este sub 100 de metri în condiţii de ceaţă, ploi torenţiale, ninsori abundente sau când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheaţă, zăpadă bătătorită, mâzgă ori dacă este alcătuită din piatră cubică umedă, conducătorul de vehicul este obligat să circule cu o viteză care să nu depăşească 30 km/h în localităţi sau 50 km/h în afara localităţilor. Atenţie însă, pot apărea situaţii în care rularea chiar cu aceste viteze constituie un pericol. Aşadar,viteza trebuie adaptată în funcţie de condiţiile meteo-rutiere. Au fost multe cazuri (spre exemplu ieri, pe A2 Bucureşti - Constanţa) în care unii conducători auto circulau cu viteză redusă, adaptată, însă alţii i-au lovit din spate pentru că viteza lor era mult prea mare. Pe lângă mărirea distanţei de siguranţă în mers, o măsură preventivă suplimentară este folosirea luminilor de avarie atunci când autovehiculele încheie o coloană care încetineşte sau opreşte brusc.