Ministerul Educației și Poliția Română, prin Direcția Siguranța Școlară, au inițiat studiul „Siguranța în școală”, în contextul preocupărilor constante ale acestor instituții pentru siguranța elevilor.
Ministerul Educației și Poliția Română, prin Direcția Siguranța Școlară, au inițiat studiul „Siguranța în școală”, în contextul preocupărilor constante ale acestor instituții pentru siguranța elevilor.
Studiul a fost realizat de către Unitatea de Cercetare în Educație din cadrul Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație, în parteneriat cu Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalității din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române.
Rezultatele studiului au fost valorificate în cadrul unui atelier online, organizat la data de 21 octombrie a.c., la care au participat reprezentanți ai conducerii Ministerului Educației și ai Inspectoratului General al Poliției Române, prin Direcția Siguranța Școlară și prin Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalității, inspectori școlari generali, inspectori responsabili cu problematica siguranței școlare, directori ai centrelor județene de resurse și asistență educațională, precum și șefi ai structurilor teritoriale pentru siguranță școlară.
Obiectivele principale ale studiului au avut în vedere măsurarea opiniilor și a percepțiilor actorilor educaționali cu privire la siguranța elevilor și fenomenul violenței în mediul școlar și cel conex (fizic și online), estimarea incidenței actelor de violență, identificarea nevoilor de informare și a celor mai bune modalități de intervenție, în vederea prevenirii și combaterii violenței din mediul școlar.
Principalele rezultate ale studiului au fost următoarele:
Cercetarea s-a realizat prin tehnica sondajului de opinie publică, în rândul elevilor din învățământul gimnazial (clasele VI-VIII) și învățământul secundar superior (liceu și școală profesională), al părinților acestora, precum și al profesorilor din unitățile de învățământ selectate în eșantion.
Cercetarea s-a realizat pe un eșantion reprezentativ la nivel național pentru unitățile de învățământ gimnazial, respectiv pentru licee și școli profesionale și a inclus 537 de unități de învățământ, din cadrul cărora au răspuns 10.776 de elevi, 6.657 de cadre didactice și 12.209 părinți. Chestionarele tematice au fost autoadministrate online, în perioada februarie – martie 2024.
Rezultatele studiului vor fi utilizate pentru proiectarea și implementarea unor activități de prevenire și combatere a violenței la nivelul școlilor, în acord cu profilul organizațional și cu misiunea specifică a fiecărei instituții implicate în gestionarea acestui fenomen, pentru asigurarea unui climat de siguranță în unitățile de învățământ și în zona de proximitate.
***
Poliția Română, prin Direcția Siguranța Școlară, în colaborare cu Ministerul Educației, în ultimii 2 ani au desfășurat următoarele:
● Elaborarea și aprobarea Procedurii privind managementul cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor și a personalului unității de învățământ, precum și al altor situații corelate, în mediul școlar și a suspiciunii de violență asupra copiilor în afara mediului școlar;
● Elaborarea și aprobarea Planului național cadru de acțiune pentru siguranța școlară;
● Derularea campaniei pentru conștientizarea consecințelor asociate faptelor de violență școlară în unitățile de învățământ preuniversitar Tu știi ce consecințe pot avea faptele tale? Fii informat, alege inspirat!;
● Derularea programului Școala Altfel cu tema prevenirea și combaterea violenței în mediul școlar;
● Elaborarea și aprobarea Planului național de combatere a violenței școlare;
● Derularea programului Împreună prindem curaj;
● Derularea campaniei Împreună pentru o vacanță în siguranță! cu privire la evenimentele negative în care pot fi implicați elevii pe perioada vacanței de vară și de conștientizare a rolului grupului de prieteni în determinarea implicării în astfel de situații;
● Derularea campaniei Tăcerea e tot violență. Vocea ta e soluția! pentru creșterea gradului de conștientizare în ceea ce privește necesitatea asigurării unui climat optim de siguranță în mediul școlar.